Vit kladdkaka med hallon & blåbärsglasyr

Denna kaka är ett måste för alla som gillar vit choklad. Jag bakade den häromdagen, första gången. Och mhm! Vad god den blev! Så om det är någon som blev sugen på att prova den, här har ni receptet:

Kaksmet:
150 g smör
200 g vit choklad
2 dl socker
1 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
 
Glasyr:
Man kan själv välja vad man vill ha för slags glasyr. Jag experimenterade lite, och valde hallon och blåbär. Så om man vill prova på hallon och blåbär:
2½ dl vispgrädde
1 msk glukos
2 msk osaltat smör
Välj sedan själv hur mycket frysta blåbär & hallon du vill ha. Jag hällde upp i en liten skål, tror att det blev ca 1 dl.

Börja med att ta fram de frysta bären, häll upp så mycket du vill ha i en skål, och låt de smälta av sig själv. Smält sedan smöret och chokladen (bästa är att smälta chokladen i mikron, var noga med att röra runt!) var för sig. Så att det inte skär sig. När båda ha smält häller du försiktigt smöret över chokladen och blanda runt. Blanda de torra ingredienserna i en skål och rör ner chokladblandningen. Tillsätt till sist äggen och rör till en jämn smet. Häll sedan smeten i en rund och bröad form. Grädda i ugnen i 175 grader, i ca 20-25 min.

Koka sedan upp grädden tillsammans med glukosen. Låt stå i 5 min. Häll sedan i bären och smöret. Vispa. Häll blandningen över kakan, och låt gärna kakan stå i kylen över natten.
Recept | Recept, Vit kladdkaka | |
#1 - - Amanda:

Åh vad gott det ser ut! Det där ska jag prova :D

Svar: åh gör det! det var riktigt, riktigt gott! och mättande, så den tar inte slut direkt heller! :D, du sa att du skulle prova chokladbolls-kakan, för ett tag sedan. har du hunnit gjort det? :)
Therese Johansson

#2 - - Amanda:

Hehe, nej inte än! Men nu när det är sommarlov tänker jag baka en del saker som jag alltid har velat testat! Jag säger till när jag gjort den ;)

Svar: hihi ah men det är bra att ha sommarlov! om man inte har något att göra, så kan man alltid baka! hehehe ja gör det vet ja'! :)
Therese Johansson

Upp