Polkagriscupcakes

Okej. Så igår förmiddag, så bakade jag. Jag provade på att göra Polkagriscupcakes. Och vilken succé det blev! Familjen älskade dem, kompisarna likaså och pappas jobbarkompisar tog gärna emot dem. Så nu tänkte jag dela med mig av receptet till er :)
 
12-16 cupcakes
 
Kaksmet:
75 g osaltat smör, rumsvarmt
3 dl strösocker
3 3/4 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1/4 tsk salt
2 1/4 dl mjölk
2 ägg, rumsvarma
 
Glasyr:
8 1/4 dl florsocker
150 g smör, rumsvarmt
4 tsk pepparmintessens
½ dl mjölk
1/4 tsk julröd färgpasta (för bakning) eller 2-3 tsk flytande hushållsfärg (t.ex. Dr Oetker)
 
1-2 muffinsplåtar
Spritspåse med medelstort munstycke
 
1. Värm ugnen till 200 grader. Sätt muffinsformar i muffinsplåten.
2. Använd en elvisp eller matbredare med visp och vispa ihop smöret, strösockret, mjölet, bakpulvret, vaniljsockret och saltet på låg hastighet tills blandningen är finsmulig. 
3. Vispa ihop mjölken och äggen för hand i en kanna. Vispa ner tre fjärdedelar av mjölkblandningen i smulblandningen med elvispen eller matbredaren på låg hastighet. Öka till medelhög hastighet och forsätt vispa tills smeten är tjock och slät. Tillsätt resten av mjölkblandningen och fortsätt vispa på medelhög hastighet tills smeten är slät.
4. Fyll muffinsformarna till två tredjedelar med smet. Grädda kakorna i 15-20 minuter eller tills de har rest sig ordentligt. Låt dem svalna i plåten några minuter och lägg sedan upp dem på galler. Låt kakorna svalna helt innan du spritsar på glasyren. 
5. Gör glasyren medan kakorna svalnar. Använd en elvisp eller matbredare med visp och vispa florsockret, smöret och pepparmintessensen på låg hastighet tills alla stora smörklumpar är utrörda (blandningen kommer fortfarande att vara pudrig)
6. Tillsätt mjölken i omgångar och vispa på låg hastighet tills all mjölk är inarbetad. Vispa sedan på hög hastighet tills smeten är lätt och luftig. Skeda upp hälften av glasyren i en separat skål och blanda i färgpastan eller den flytande hushållsfärgen.
7. Skeda upp lika mycket av båda glasyrerna i spritspåsen. De två färgerna ska ligga bredvid varandra i påsen så att glasyren blir randig. Spritsa ut glasyren i en virvel ovanpå kakorna och dekorera hur du själv vill.
Det där med randig glasyr. Det blev inte sådär superbra för mig. Så jag valde att bara göra rosa glasyr som jag sedan formade till på kakorna. Dekorationen är polkgris, som jag krossat sönder och sedan bara lagt på. 
Min vardag, Recept | |
#1 - - Amanda:

Åh vad goda de ser ut! Ska defenetivt testa att göra dem under påsklovet sen :D

Svar: det tycker jag att du ska! :D
Therese Johansson

Upp