Dublin, London & Ed (bilder)

-Dublin

-London
Min vardag, Resor | | Kommentera |

Dublin, London & Ed

Att vara hemma igen känns inte sådär superduper roligt måste jag säga. Idag är det en vecka sen äventyret började och jag kan berätta att det här var än så länge helt klart den bästa resan.

Fredag 24/7
Klockan var 01.40 när Ellens mamma väckte oss, då var det dags att stiga upp efter hela ca 3 timmars sömn, och åka till Arlanda. Vi var framme redan runt 04.30, då checkade vi in oss direkt för att sen äta lite frukost innan det var dags att säga hejdå. 07.55 har jag för mig planet lyfte och då var vi på väg till Dublin! Redan 09.30 var vi framme (efter att ha ställt om klockan en timme), vi hittade en buss som tog oss till första hotellet, dock var det för tidigt för att checka in, så vi gick till Croke Park (där konserten skulle äga rum på kvällen), för att se hur lång tid det skulle ta, vi åt sen lunch innan vi till sist fick checka in. Redan då var vi så galet trötta, så vi tog 45 minuter på hotellrummet för att landa lite, och göra oss i ordning inför kvällen. Runt 16-tiden gick vi tillbaka till Croke Park och ställde oss i den långa kön, där stod vi i ca 1 timme, innan vi fick flytta oss in till en annan kö, men efter ca 1 timme och 30 minuter var vi inne på arenan, och fick väldigt bra platser nära scenen! Dock var de kommande timmarna innan Ed Sheeran kom ut på scenen olidliga, men klockan 20.30 var det dags och WOW. Helt otroligt, så galet bra att jag inte kan beskriva med ord. Han spelade ca 2 timmar, och mitt i konserten överraskade han med bandet Kodaline (jag gillar dem starkt!) som kom och spelade en låt. När det sen var dags att gå tillbaka till hotellet var vi inte direkt ensamma, över 80 000 människor skulle ut och in till Dublin, även det var en upplevelse. När vi till sist somnade hade vi varit vakna i ett dygn, så vi kände att vi tar sovmorgon.

Lördag 25/7
Sovmorgon var det ja. 10.00 hade vi ställt alarmet på, och när det väl ringde kom jag på att frukosten på hotellet stängde 10.00... så ja. Frukosten missade vi, men som tur var så var vi inte särskilt hungriga. Vi packade ihop alla våra saker, och checkade ut från hotellet (vi skulle byta hotell), och fick ställa våra väskor på hotellet under dagen. Sen så gick vi ut och utforskade Dublin, vi började med brunch (mexican wrap för mig) på ett mysigt ställe nere vid vattnet. Efter att vi var mätta och belåtna gick vi ner mot shoppinggatorna, pubgatan och Dublin Castle. Det blev lite shopping, god mat och en drink till efterrätt. Vi tog taxi från gamla hotellet till nya hotellet på kvällen, och fick äntligen ta det lite lugnt på kvällen innan vi skulle fortsätta nästa dag mot London.

Söndag 26/7
Stressig morgon. Frukosten på hotellet öppnade 06.30, gaten på flygplatsen stängde 07.50. Jag har nog aldrig ätit en så snabb frukost som jag gjorde, det var verkligen att bara ta en tugga av allt jag hade plockat på mig och springa till bussen som skulle ta oss sista biten till flygplatsen. Men det gick bra! Stressigt men bra. Vi var framme i London vid kvart i tio, vi tog buss in till London, och gick till hotellet. När vi var på väg till hotellet hade de ett stort pariserhjul vid Marble Arch, som vi spontant kände att vi kunde prova. Det var lite roligt, vi förberedde oss inför London Eye haha. När vi ätit lunch och checkat in på hotellet tog vi tunnelbanan till Camden, vilket var ett spännande och roligt ställe att vara vid. Vi gick till Camden Market som var hur stort som helst, spenderade några timmar där med lite shopping innan vi åkte tillbaka in till London för att äta på godaste -TGI; Friday's. På kvällen gick vi promenaden som jag älskar runt Themsen, och in mot Leicester Square och Picadilly Circus. Vi somnade även denna kväll snabbt.

Måndag 27/7
Mycket sömn de här dagarna blev det inte alls, vi somnade efter midnatt varje dag, och ställde alarm på 07. Men vi var bäst som kom upp när klockan ringde, lite sega var vi men eftersom vi hade så mycket att göra varje dag, så var det lika bra att gå upp, och påbörja dagen. Denna dag började vi med Oxford Street och shopping. Kläder, filmer, nagellack och en väska blev mina köp. Vi fikade på ett ställe vid lunch innan vi åkte tillbaka till hotellet och lämnade alla våra påsar, andades i några minuter och sen tog tunnelbanan tillbaka in till London för att börja åka turistbussar, båten vid Themsen och London Eye på kvällen. Middag blev inte förrän 22.30 den dagen, oops... men det gick bra!

Tisdag 28/7
Definitivt inte den roligaste dagen... Det var sista dagen, vi shoppade lite på Primark, åkte lite turistbuss, gick till Harrods och Hamley's. Det största och värsta äventyret började när vi skulle börja röra oss till flygplatsen. Vi hittade rätt buss, men den tog evigheter på sig. Vi hade åkt i en timme och var inte ute ur London än, klockan började springa iväg, paniken kom och vi var så säkra att vi skulle missa flyget. När vi kom fram till Stansted var klockan 17.10, då hade vi 40 minuter på oss att hitta till säkerhetskontrollen, gå igenom där och springa till gaten, innan gaten stängde 17.50. Vi sprang som vi aldrig hade sprungit förut, och när vi kom fram till säkerhetskontrollen tappade jag den sista gnista av hopp jag hade, kön var enorm och både jag och Ellen bara tittade på varandra och sa; nej det går inte, vi missar det. MEN på något mirakulöst sätt kom vi fram lite snabbare till säkerhetskontrollen, och jag hade sån tur, så otrolig tur, för jag hade missat att jag hade en liten handsprit i handbagaget som jag inte lagt fram, men antingen hoppade de över den, eller missade den totalt, för ingen av oss blev stoppade och sen var det bara att springa genom helt flygplatsen. När vi kom fram till tavlan som skulle visa oss vilken gate vi skulle till stod det; 15 minuter till gaten öppnar. Vi skulle alltså hinna. Det var ett jäkla äventyr ska jag säga. Vi kom hem sent på tisdagskvällen, jag tror vi fortfarande var lite chockade efter de stressigaste timmarna jag någonsin varit med om, för trötta var vi inte.

Varje resa till London är verkligen guldvärd och den här gången även Dublin.
Min vardag, Resor | | Kommentera |

Tisdag 21 juli

Vi närmar oss! Inte många dagar kvar tills vi lämnar Sverige för några dagar utomlands, och det ska bli härligt ska jag säga!

Den här veckan jobbar jag kväll, förutom torsdag, det är rätt skönt med variation på jobbet och inte bara tidiga mornar. Jag måste börja packa inför resan, så jag inte är ute i sista sekund som vanligt, vi måste även växla pengar, vilket faktiskt ser ut som att det får bli i sista sekund, då jag inte har tid förrän på torsdag eftermiddag. Men bättre sent än aldrig!

Förra veckan fick jag mina tre lediga dagar vilket var så underbart skönt! Känslan av liten minisemester hemma i Sverige innan vi åker. Jag och Ellen åkte som vi hade planerat till Gränna i torsdags, det blev en liten roadtrip med först stopp i Gränna för fika och polkagrisar, (planerat bad egentligen, men det var alldeles för kallt), efter Gränna stannade vi till och åt utanför Ödeshög, och fortsatte sen till Söderköping för glass. Efter en heldag ute på vägen åkte vi hem till Ellen. I fredags packade vi med oss lite polkagrisar och köpte med oss sallad och begav oss ut till Sörsjön. Det blev ett dopp, men ett galet snabbt dopp, väldigt kallt, men vi badade.

På lördagen jobbade jag 07-16, efter jobbet mötte jag upp Ellen igen och vi spenderade resterande av dagen tillsammans. I söndags väntade grill- & poolkväll hemma hos Emma med AmandaSanna och Ellen. Efter att vi ätit och badat så åkte vi in till stan för den efterlängtade utomhusbion (Pride), det blev kallt men mysigt!

Idag (tisdag) så är det utomhusbio igen! (Turist), men först väntas några timmar jobb (y).