Midsommarhelg

Min helg den här veckan har varit super. Jag har varit ledig fredag-söndag så jag har verkligen njutit av ledigheten tillsammans med två av mina bästa vänner; Louise och Ellen

På midsommarafton ställde jag klockan på 7.15, inte för att jag kom upp förrän 7.45. Åt frukost, tog cykeln till Ica för att handla ingredienser och annat till tårtan. Började att fixa med tårtan, hann göra den halvklar innan det var dags att börja fixa mig i ordning innan Ellen kom och hämtade upp mig för att åka till Söderköping för midsommarfirande och glass. Det blev ett par mysiga men varma timmar i Söderköping. Vi dansade men gjorde nästintill bort oss, men kul hade vi det, haha!
Vi åkte hem och mötte upp Louise vid Mirum för att inhandla middag till kvällen. Kvällen blev helt kanon med god mat, mycket skratt, tårta, godis och skräckfilmer. Jag har verkligen haft en perfekt midsommar i år så tagga redan nästa år!

Igår (lördag) så tog jag och Ellen en tur med bilen under dagen för att passa på att käka lite innan det var dags att lämna bilen hos Ellens pappa och ta bussen hem till mig igen. Vi spenderade kvällen med att heja på Portugal (de vann efter 116e minuten tror jag). Idag har vi inte gjort mycket alls. Kollat på Johan Falk, Andra Avenyn i eftermiddags tog vi oss en härlig promenad.

Toppenbra helg! (y)
Min vardag | | En kommentar |

Kreta 2016

-Agia Marina, hotellet, stranden & Chania

-Underbara, magiska Santorini
Resor | | Kommentera |

Kreta 2016

Underbara, älskade Kreta. Jag vet inte riktigt var jag ska börja, men jag tar väl dag efter dag.

Fredag 10 juni
Flyget var försenat med en timme så vi åkte inte från Norrköping förrän 17.15 ungefär. Flygresan kändes lång men den gick bra, och vi kom fram till Chania flygplats vid 22-tiden, efter att ha ställt fram klockan en timme också. Tog buss till vårt hotell, och hotellet kan jag absolut inte klaga på! Vi bodde på ett lägenhetshotell, så vi hade vår egen lägenhet, med balkong och utsikt över medelhavet och Agia Marina (där vi bodde). Trötta men spända gick vi upp till poolbaren för att varva ner innan det var läggdags.

Lördag 11 juni
Vaknade vid 9-tiden. Hade sovit galet dåligt första natten, så var rätt trött. Vi åt frukostbuffé, innan vi tog några timmar vid poolen och bara slappade. På eftermiddagen gick vi ner mot stranden och gick runt och tittade lite innan vi åt lunch på en mysig strandrestaurang precis vid vattnet -underbart!. Efter lunchen fortsatte vi att kolla runt lite och hamnade mot kvällskvisten på en mysig restaurang som hette Cactus. Souvlaki blev mitt val, och gott var det kan jag säga! Mätta, belåtna och trötta återvände vi till hotellet innan vi faktiskt somnade rätt snabbt denna kväll.

Söndag 12 juni
Stranddag! Vi spenderade hela dagen vid stranden. Vi hittade ett mysigt ställe -Almira. De hade tekniskt sätt allt vi ville ha, solstolar, omklädeshytt, toalett, lunch/mat. Så ja hela dagen spenderade vi faktiskt där, och det blev många dopp i medelhavet. Riktigt skönt och svalkande, långgrunt och helt blått/genomskinligt vatten. Den här kvällen var enda kvällen vi inte blev riktigt nöjda med maten, det blev sen mat och inte speciellt gott. Men det var mat och det dög.

Måndag 13 juni
Temperaturen har legat mellan 26-32 grader under vår vecka på Kreta. Vi har haft riktigt bra väder, väldigt varmt och kvavt. Men i måndags var enda dagen som det faktiskt regnade (inte mycket, men litegrann). Vi valde att göra det perfekta valet att ta bussen in mot storstaden Chania just den här dagen. Jag för övrigt älskade Chania. Hur mysig stad som helst, med både hamn och gamla stan. Det blev en del shopping och många fina vyer och trånga gator att titta på. Vi åkte tillbaka till vår lilla stad på eftermiddagen och hittade vår favoritrestaurang -Raeti, med galet god mat och det var bara allmänt trevligt. Så ett tips om ni åker till Agia Marina -Raeti!

Tisdag 14 juni
04.45 ställde jag alarmet på. Varför? För att vi skulle åka till Santorini!! Bussen mot Rethymnon gick 05.40 och tog ca 90 minuter. Båten mot Santorini avgick 07.30 och så var vi äntligen på väg! Det tog ca 3 timmar med båt och ditresan gick bra, det gungade lite lätt men inte så mycket så att man märkte av det. Väl framme fick vi åka med buss och guide på Santorini. Vi åkte först till den mest populäraste staden -Oía, uttalas Ija. Jag hade verkligen sett fram emot att komma hit. När man väl söker på Santorini, så är det bilderna från Oía som dyker upp först. Det är så otroligt vackert. Det är precis som alla har sagt och skrivit -man kliver rakt in i ett vykort. Det går knappt med ord att beskriva hur underbart vackert det faktiskt var. De vita husen på klippväggen, med det klarblå vattnet i bakgrunden. Det häftiga var att man fick gå där folk faktiskt bodde, man fick gå i de trånga gångarna mellan husen och bara ta foton i massor. Vi stannde i Oïa ca 90 minuter innan vi skulle tillbaka till bussen för att åka till nästa stad -Thira, Santorinis huvudstad. Nästan lika vackert som Oía men inte riktigt. Vi fick lite längre tid i huvudstaden, så vi passade på att äta med utsikt över vattnet, för att sedan shoppa lite innan det var dags att ta sig tillbaka med buss till båten.
Båtresan hem är inget jag kommer glömma. Jag har inte åkt båt så mycket, men ett par gånger har väl hänt, men att det har gungat som det gjorde under den här resan har jag aldrig varit med om. Det började ca 20 minuter efter att vi hade börjat åka.I början gick det relativt bra för mig, men allt eftersom så började jag må mer och mer dåligt. Till sist så mådde jag så dåligt att jag trodde att jag skulle spy. Vågorna var flera meter höga, säkert 40% av båten var sjösjuka och folk kräktes överallt. Besättningen gick runt och delade ut spypåsar, de spolade av däcket utanför flera gånger på grund av sjösjuka. Fy satan. Men jag klarade mig i alla fall från att spy, men det var nära ett par gånger. Just nu känner jag att jag inte vill åka båt nåt mer. Nästa gång jag ska till Santorini (jag tänker komma tillbaka), tänker jag ta flyget.

Men om ni har möjlighet medan ni är i Grekland, åk till Santorini. Det är så värt det! Jag blev verkligen totalförälskad, och även om hemresan var vidrig så ångrar jag ingenting.

Onsdag 15 juni
Det blev strandhäng denna dag. Jag som hade smörjt in mig ordentligt varje dag med solfaktor 15, tänkte att nu kan jag ta 10 istället, för nu har vi varit på Kreta ett par dagar. Ingen bra idé. Brände mig rejält på både axlarna och bröstet så spenderade till sist eftermiddagen i skuggan. På kvällen var det Cretan Night på hotellet, grekisk afton med grektisk buffé, underhållning och vi fick testa att dansa Zorbas. Det blev mycket skratt och förvirring men roligt var det!

Torsdag 16 juni
Stranden igen. En heldag i skuggan för min del, men så skönt! Vyerna från stranden, bara det var underbart och sen att gå ner och ta ett dopp då och då var så skönt. På kvällen gick vi tillbaka till Raeti och åt riktigt god mat igen innan vi gick hem för att duscha. Jag och Alice passade på att gå ner mot stranden för att kolla på solnedgången och tog en liten promenad innan vi återvände hem till hotellet och till poolbaren för en sista drink -sista kvällen.

Fredag 17 juni
Sista dagen tråkigt nog. Vi började med packningen, åt frukost innan vi checkade ut och begav oss ner för sista doppet i medelhavet och mat på Almira. Vi gick tillbaka till hotellet för de sista timmarna vid poolen. Flyget hem var försenat -igen-, så till sist kom vi hem vid 02 inatt. Blandade känslor av att vara hemma, men vilken semester jag har haft. Bästa veckan på väldigt länge (y)