Kreta 2017

 Det blev Kreta i år igen, och även till samma stad. Men veckan har varit helt underbar. 
 
Jag och Helen fick skjuts upp till Arlanda förra tisdagen. Åt lite mat på flygplatsen innan incheckningen och strax efter 18 lyfte vi. Efter att ha ställt om klockan en timme så landade vi ca 22.30ish har jag för mig. Transfern kom och hämtade oss för att köra oss till hotellet. 4 stjärnigt hotell med nyrenoverade lägenheter och egen vattenpark. Rätt okej om man säger så!
 
Första dagen spenderade vi vid poolen och planerade in två utflykter under veckan. Det har varit varmt och ändå okej. 2 av våra dagar var lite för varma enligt min smak, men det gick ju ändå med bad i poolen och i havet. Vårt hotellrum var superfint, men vi blev besvikna över vår balkong (vi hade betalat extra för att få en balkong istället för en markterrass). Och vi kan väl inte riktigt säga att det var en balkong, mer som en terrass i en trappuppgång. Så vi gick faktiskt och tog upp det med våra guider, och med bästa service gick det utmärkt att byta rum med en riktig balkong.
 
Torsdag förmiddag och lunch spenderade vi åter igen vid poolen, åt lite lunch med toast vid poolbaren. På eftermiddagen gjorde vi i ordning oss och tog bussen in mot Chania och strosade runt där och åt middag vid hamnen. Älskar verkligen Chania och deras mysiga "gamla stan". 
Det blev äntligen en stranddag i fredags! Jag älskar stranden, men all sand. Man blir sååå trött på den så fort, men annars, hur underbart är det inte att bara ligga i en solstol med en drink i handen och se ut över medelhavet? Saknar det redan. På kvällen åkte vi tillbaka till Chania. Åter igen satte vi oss vid hamnen och bara njöt av god mat och underbar solnedgång. 
 
Lördag. Woho! Vi åkte till Santorini. Yessss... Santorini är seriöst en av mina absolut favoritplatser, och att jag skulle återvända ett år senare kunde jag inte tänka mig. Båtresorna dit och hem gick jättebra den här gången, så det var en lättnad! Men det var så vidrigt varmt den dagen. Men fortfarande, Santorini ♥
Söndagen blev det stranden hela dagen och avslutade kvällen med ett dopp i poolen.
 
I måndags hade vi en utflykt inbokad igen. Denna gång blev det stranden Elafonissi som stod på schemat med lite stopp på vägen i mysiga byar, ett kloster och en grotta. Min favorit var såklart Elafonissi (även kallat Kretas Maldiverna), så otroligt vackert! Tyvärr blåste det galet mycket, roligt med vågorna men sanden var överallt. Sen tyckte jag även att Agia Sofia grottan var häftig och den mysiga byn Palechora. 
 
Sista dagen (tisdag) spenderade vi på egen hand (jag i poolen och Helen nere på stan). Sista dagen kändes på ett sätt tråkigt, men lite skönt att få komma hem igen. Jag känner mig faktiskt rätt mätt på Kreta just nu. Så det var inte så jobbigt att åka hem i alla fall! Hemresan börjades vid 21.30 med transfer till flygplatsen, flyget var självklart försenat så vi satt ca 2 timmar och 15 minuter på flygplatsen, det kunde varit värre! Vi var lite nervösa att missa vår buss och tåg hem till Norrköping, men det gick faktiskt bra! Kom hem till Norrköping ca 8 på morgonen, dödströtta men skönt att vara hemma. Och har verkligen haft en helt underbar semester!
 
Resor | |
#1 - - Lena :

Ska åka till kreta för första gången om 14 dagar...spännande 😊

Svar: åh du lär inte bli besviken! :)
Therese Johansson

#2 - - Jessica Högberg:

För varmt låter underbart i mina öron just nu...

Svar: ja haha! förstår det
Therese Johansson

Upp