Rom & London del 1

Hemma efter en av mina bästa veckor någonsin. Lite blandade känslor, tråkigt att lämna allt bakom sig, men skönt att träffa alla hemma igen. 
 
Det var förra måndagen (den 11e juni), vår semestervecka började. Jag och Ellen lämnade Sverige för Rom. När vi kom fram så var det ite svårt att hitta vårt hotell då det var väldigt litet. Maison D'art Spagna, låg på en av de större gatorna i Rom, litet men väldigt fint och modernt. Vi var hungriga när vi kom så vi gick ut och åt pasta (såklart). Sen tog vi en promenad till de stora turistsevärdheterna, spanska trappan, fontana di trevi och pantheon. Hur mycket folk som helst, men så fina ställen. Vi valde då att gå upp tidigt på tisdagen för att ta samma promenad igen och hoppas på att det inte skulle vara så mycket folk. 
 
Sagt och gjort ställde vi klockan på 06, fixade oss i ordning och gick ut en timme senare. Vi planerade det verkligen bra, för det var inte mycket folk och vi fick bilderna vi ville ha, och gjorde även en varsin lyckoönskning i fontänen. Vi gick tillbaka till hotellet för lite god frukost innan vi begav oss iväg till nästa ställe på förmiddagen. Vilket då blev Colosseum (!). Det blev snabbt en av mina favoritplatser i Rom, vi gick en guidad tur och fick gå in på samma ställe som gladiatorerna gjorde för 2000 år sen. Det var riktigt häftigt. På eftermiddagen fortsatte vi till Forum Romanum, var en aning för varmt den dagen, men lika vackert för det. Var man än var i Rom, så fanns det hur sjukt vackra byggnader som helst. På kvällen gick vi till Piazza Navona, hamnade vid en mysig restaurang precis vid torget där det blev hamburgare för min del och pasta för Ellen.
 
Sista dagen i Rom, i onsdags, så började vi faktiskt dagen med lite shopping och så gick vi till Magnum butiken, för att designa vår egna Magnum glass. Hur gott som helst! Först fick man välja glassmak (vanilj eller choklad), jag valde choklad, sen vilken choklad man ville att den skulle doppas i (mjölkchoklad för min del), och sen 3 ingredienser man ville ha på (valde då pistage, minimaränger och mandel). Den blev så fin och var så god! Den dagen åt vi pizza till lunch och på eftermiddagen tog vi en promenad till Castel Sant' Angelo och Trastevere, i regnet tyvärr men det var åtminstone varmt så det gjorde inte så mycket. Vi avslutade vår Romresa vid Piazza Navona igen, med urgoda italienska köttbullar och pasta.
 
Så mycket glass som vi ätit den här veckan, har jag nog aldrig gjort förut. Varje kväll i Rom gick vi till ett nytt glasställe, för att prova nya smaker. Sista stället var bäst, och hade 150 glassmaker, den kvällen tog jag tropical, dulce de leche och chokladkokos. Pasta, pizza och glass i Italien, det är så man ska göra det.
 

I torsdags morse så åkte vi vidare till London vid 06.30.
Min vardag, Resor | |
#1 - - Lena:

Låter som en härlig upplevelse det där! :D

Upp