En söt efterrätt

Nu i helgen så ville jag bjuda familjen på någon god efterrätt och eftersom jag och Angeliqa gjorde vaniljpannacotta till redovisningen i fredags, och det uppskattades väldigt mycket, därför valde jag att göra just det. Jag bestämde mig sedan för att dekorera med hallon och blåbär, vilket resulterade i en god kombination tillsammans med pannacottan :)

Vaniljpannacotta

Tid: 15 minuter + 2 timmar till att stelna
4-6 portioner

Ingredienser:

5 dl vispgrädde
1 st vaniljstång eller 1 tsk vaniljsocker
0,5 dl strösocker
3 st gelatinblad

Gör så här:

1. Lägg gelatinbladen i blöt (står på förpackningen hur man gör)

2. Om du använder vaniljstång:
Skär ett snitt i vaniljstången och skrapa ur fröna. Lägg fröna och vaniljstången i en kastrull.

3. Om du använder vaniljsocker:
Häll i vispgrädde i en kastrull och tillsätt strösocker och vaniljsocker.

4. Rör om och koka upp. Låt det sedan puttra 1-2 minuter. 
Ta av kastrullen från plattan. Viktigt, det får inte koka när du lägger i gelatinbladen för då skär det sig!

5. Lägg i gelatinbladen och rör om så att de löser sig.

6. (Sila bort vaniljstången.)

7. Häll upp i portionsglas och ställ in i kylen minst 2 timmar så att det stelnar.

8. Dekorera sedan med det du själv vill ha. T.ex. bär.

Min vardag | |
Upp