(Lissabon) Madeira & Teneriffa del 2

Måndagen (istället för lördag kväll) blev vår första dag på Madeira. Vi började vår dag med att gå och handla det vi kände vi behövde, tandborste, tandkräm, deo och kläder. Inte alls en rolig shopping. Men efter det så började vi äntligen kolla in Funchal, Madeiras största stad. En otrolig vacker stad, tog en promenad och kollade in en häftig marknad. När vi kom tillbaka till hotellet på eftermiddagen stod helt plötsligt Ellens resväska i rummet. Skönt. Första väskan på plats. Vi gick och åt middag på hotellet då de skulle ha italiensk buffé, det var okej. När vi sen gick tillbaka till rummet på kvällen, så fick jag äntligen min väska. Världens tyngd lyftes från min axlar, det var en galen lättnad jag kände. Äntligen kunde jag sova ordentligt. 
Dagen efter hade vi bokat in oss på en rundtur på västra sidan av ön. Vi fick uppleva otrolig vacker natur, en läskig skywalk, vulkaniska & naturliga pooler, uråldriga träd och en off road tur. En superrolig och intressant dag. På eftermiddagen gick vi och lämnade tillbaka kläderna vi hade köpt dagen innan, åt även en god pastamiddag inne i stan. Sista dagen på Madeira fick vi ställa klockan tidigt. 04.55 var det bara att gå upp. Vi hade bokat in oss på en soluppgångstur. En av de häftigaste upplevelserna jag varit med om. Det var mycket mer folk än jag hade väntat mig, men en sån mysig och tyst stämning medan man väntade på solens uppgång. Efter soluppgången blev det lite frukost innan vi började bege oss hemåt. Stannade till vid någon slags vandrigsstig som vi skulle gå tillsammans med dem vi åkte med. Var väl mysig, men inget speciellt. När vi kom tillbaka till hotellet, hann vi precis med att ta lite extra frukost på frukostbuffén. Sen fortsatte vi med att maxa på Madeira, vi tog kabinbanan upp till stadens topp, där vi sen ställde oss i kö för att äntligen få prova att åka deras slädar nerför gatorna av Funchal. En sån rolig upplevelse!
På torsdagen var det dags att lämna Madeira för denna gång (vi har redan bestämt oss för att komma tillbaka). Vi skulle nämligen vidare mot Teneriffa för lite sol och badsemester. Denna gång gick allt felfritt, så skönt! Vi spenderade sen kommande vecka på Teneriffa med att verkligen sova ut, sola, bada, äta god mat. Vi tog en kväll på en av världens bästa vattenparker Siam Park, jätteroligt var det! Så otroligt många vattenattraktioner, och mindre folk på kvällen än på dagen. Den sista dagen tog vi även en båttur ut på atlanten för att få uppleva valar och ett dopp vid en mysig bukt. Hemresan sen gick också skaplig smärtfritt, lite stress vid bytet i Paris, men allt gick ändå bra.
Med mig hem har jag en massa minnen, både bra och dåliga. Jag har lärt mig en hel del också, och just nu känner jag att jag inte vill ut och resa på ett dag. I alla fall inte med så många byten som vi varit med om. Men överlag; Madeira var helt fantastiskt och Teneriffa blev en riktigt bra solsemester. 
Resor | |
Upp