Norge 2020

Hemma igen efter en stressfull, krävande men så underbar vecka i Norge. Det var i början av juni när vi fick reda på att afrika inte skulle bli av i år som jag och Ellen började spåna på någon annan resa lite närmare Sverige. Jag som verkligen tycker om att resa började känna lite som att snart börjar jag klättra på väggarna här hemma om jag inte kommer iväg någonstans.
Jag föreslog Norge och vandring, och sagt och gjort började vi i juli att planera in en resevecka i augusti.

Den 12e augusti klockan 7 på morgonen bar det av med 2 stora, fulla och tunga resväskor till Lillehammer, där vi egentligen bara stannade för att äta och övernatta då vi nästkommande dag skulle vidare uppåt. Lillehammer är dock en väldigt mysig stad, så vi tog en lång promenad längs vattnet och vidare in i stan efter vår "middag" på mcdonalds.

Dag 2 fortsatte vi vår resa till Trollstigen och Geiranger. Så fort man kommer uppåt i landet så ändras naturen drastiskt och det blir så vackert. Det är så mycket berg, fjordar och djur ute på vägarna. Jag kommer aldrig tröttna på det. Vi tog oss i alla fall fram till Trollstigen på eftermiddagen, fick ett par droppar regn på oss, men en häftig upplevelse att köra vägen upp längs Trollstigen, till utsiktsplatsen. Molnen var väldigt låga och tunga, men efter ett par minuter lättade det lite och vi fick en bra utsikt över hela platsen. Nöjda fortsatte vi sen den korta biten till Geiranger, en av mina absoluta favoritplatser i Norge. Jag var där för 3 år sen, men tycker fortfarande att byn är lika magisk. Vi var fruktansvärd trötta och hungriga när vi kom fram, så det var åter igen bara att äta och gå och lägga sig ungefär. Dock skulle vi bo där i 2 nätter, så vi hade hela fredagen på oss att hitta på saker på. Som tur var så bjöd fredagen på strålande väder, så vi tog oss upp till en utsiktsplats(såklart) över Geiranger, innan vi tog en spontan båttur på fjorden. Älskade varenda minut av den. Så fredagen var absolut en av favoritdagarna.

På lördagmorgon åkte vi vidare mot Stryn och Lovatnet. Vi hade hotell bokat i Stryn, men eftersom vi blev lite tidiga så fortsatte vi till Lovatnet, för att kolla in det isblå vattnet, de höga bergen och glaciären man kunde se i bakgrunden. Blev ett halvt dopp i vattnet, då det kanske var runt 13 grader? På kvällen kom solen äntligen fram igen, så vi hittade en mysig restaurang i Stryn, där vi bara satt och njöt i solen, med god mat och lite underhållning har jag för mig.
Dagen efter hade vi en relativt stor körning framför oss. Skulle ta oss ca 5 timmar till Bergen där vår övernattning för den dagen var. Lite kul med en lite större stad, känns som att det var lite mer att se, dock hade vi åter igen inte mycket tid på oss i stan, så vi åt lite middag och tog en större promenad längs bryggan och de färgglada husen innan det var läggdags åter igen.

Alarmet ställde vi på 05.55 dagen efter då vi hade lite saker att hinna göra under dagen. Först och främst skulle vi ta oss från Bergen, till Stavanger för att äta lunch. Sen vidare till Preikestolen och påbörja vår första vandring denna resa. Efter vandringen (som definitivt var jobbigare än jag kom ihåg) skulle vi köra ytterligare 2 timmar till vårt nya hotell mitt ute i ingenstans. Preikestolen tog jag mig an för 3 år sen, en lite mindre vandring på ca 4 timmar, med en höjdstigning på 600 meter. Dock som sagt jobbigare än vad jag kom ihåg. Men sjuka vyer, det är alltid det som gör att jag fortsätter mina vandringar, att nå målet. Helt slut i kroppen och huvudet anlände vi framåt 20.30 till nya hotellet.

Dagen efter. Tisdagen. Så var det äntligen dags att ta tag i den större vandringen som ingen av oss hade gjort tidigare. Kjeragbolten. Träningsvärken från dagen innan hade redan kommit smygande, men det var bara att bita ihop och packa våra ryggsäckar med extra kläder, vattenflaska och lite barer och frukt. Tog ca 45 minuter att köra till vandringens start, ta ett djupt andetag, kolla klockan och sen börja gå. Fast att säga att man gick/vandrade skulle jag inte säga. Snarare klättra och dra sig upp för berg. Denna vandring var ännu mer krävande än Preikestolen, då det bara var berg så långt du kunde se, vyerna var helt magiska var du än kollade, men galet vilken jobbig vandring. Stod att det skulle ta 6-10 timmar att genomföra vandringen tur/retur. Dock gjorde vi den på 4 timmar. Så jag är väldigt stolt över oss båda. Och precis som jag skrev nyss, så är alla dessa jobbiga steg så värda när du väl kommer fram. Vi båda gick ut på stenen som sitter fastkilad mellan två berg. Du har ett stup på vardera sida med 1000 meter ner till vattnet och berget. Det var bland det läskigaste jag gjort, men vilken adrenalinkick. Ett snesteg och du hade fallit. Galet vilken känsla.

Somnade rätt snabbt den kvällen har jag för mig med lite drömmar om stup och berg. Onsdagen påbörjade vi vår resa hem mot Sverige igen. Tog oss ca 10 timmar att köra från Sirdal (?) till Karlstad. Stannade för att luncha på lite barer och frukt igen nånstans i Norge, innan vi äntligen fick mat så fort vi tagit oss över gränsen. När vi kom fram till hotellet i Karlstad så gick vi raka vägen ner till poolen som vi hade sett fram emot. Kom hem till Norrköping igår eftermiddag, helt slut, så ville nästintill bara att gå och lägga mig. Men vilken vecka. En riktigt lyckad, magisk och otrolig vecka. Men nu känner jag att jag inte behöver vandra igen på ett par år, glömmer alltid bort hur jobbigt det väl är när du väl är där. Men så häftigt